Aizvērt

Spriež, kā skolēnus noturēt skolā

2020. gada 3. martā, 00:26
Raksta autors: Alberts Dinters
Spriež, kā skolēnus noturēt skolā
Skrundas novada domē seminārs par problēmām skolās. Ar projekta Pumpurs vecāko speciālisti Inesi Štekeli (pa kreisi) tās pārrunā pašvaldības darbinieki, pedagogi un citi iesaistītie.
Foto: Alberts Dinters
Skrundas novada domē Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) seminārā pašvaldība, skolas un vecāki vētīja, kā izstrādāt plānu, lai mazinātu priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskus. Seminārā, kurā piedalījās visu novada mācību iestāžu, izglītības nodaļas, pašvaldības policijas, sociālā dienesta un vecāku pārstāvji, tika uzklausīti IKVD ieteikumi, kā pašvaldībai ar apstiprināto plānu arī turpmāk piedalīties projektā "Pumpurs", kas sniedz atbalstu, lai skolēni priekšlaikus nepamestu mācības. Ieteikumi tika apkopoti, un izkristalizējās, kas izdarīts un kas vēl būtu jādara.
Jāstrādā ar vecākiem

Kļuva skaidrs, ka pašvaldībai un skolām jāturpina darbs ar vecākiem, viņi jāiesaista, jāorganizē saziņa un izglītošana, jo ne vienmēr risks, kas saistīts ar mācību pārtraukšanu, ir skolēna sliktās sekmes. Pie riskiem tiek pieskaitīta arī skolas vide, mobings un tas, ka neiesaistās vecāki. Kā atzina izglītības nodaļas vadītāja Inga Flugrāte, vecāku neiesaistīšanās Skrundas novadā nav īpaša problēma, tomēr komunikācija jāuzlabo. Darbu ar vecākiem projekts finansiāli neatbalsta – tas būtu jānodrošina pašvaldībai. Proti, jādomā, kā pārdalīt pedagogiem paredzēto finansējumu, un kopā ar citām iestādēm jāspriež, kā to realizēt. Kā atzīst I.Flugrāte, pašvaldībai, visticamāk, nāksies rīkot ārpuskārtas tikšanos ar IKVD, jo daudz kas vēl palicis neizdiskutēts.
Semināra darbiniekiem tika lūgts skalā no viens līdz desmit novērtēt priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku. Lielākā daļa to vērtēja kā zemu, bet izglītības nodaļas vadītājas vērtējums bija augstāks nekā citiem. „Situācija nav ļoti slikta, bet skolas skatās uz tiem bērniem, kuriem vairākas nesekmīgas atzīmes jau ir,” skaidroja I.Flugrāte. „Es skatos arī uz tiem, kuriem pēdējā laikā kādā mācību priekšmetā vērtējums strauji pasliktinās. Ja šobrīd problēmu vēl nav, tās varētu parādīties tuvāko gadu laikā.”


Jāizzina resursi

I.Flugrāte atzina: ja novadā parādās pāris ģimeņu, kurām vajadzīga palīdzība, tad problēmas var risināt. Ja šādu ģimeņu kļūs vairāk, tad ar pašreizējiem resursiem ir par maz. Skolēni minēto programmu izmanto, un ir tādi bērni, kuriem pēc konsultācijām ar pedagogu sekmes strauji uzlabojas. Šajā mācību gadā tādu iespēju izmantojis 41 skolēns, pērn 75. Vai pozitīvā tendence turpināsies, to grūti prognozēt, bet pašlaik tas iepriecinot, un darbs jāturpina.
Skrundas novads projektā Pumpurs iesaistījies kopš 2017.gada, un iemesls dalībai ir tāds, ka izglītībai ir papildu atbalsts. Skolēnam ar pedagogu ir tieša saskare – viens pret vienu. Proti, ir privātas konsultācijas tajos priekšmetos, kuros sekmes ir sliktas, un pedagogi uz audzēkni var paskatīties kompleksi, nevis tikai caur viena mācību priekšmeta prizmu.


Ar Eiropas atbalstu
IKVD šo procesu ievieš Eiropas Sociālā fonda projektā Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai. Paredzēts iesaistīt vismaz 80% pašvaldību, aptverot ne mazāk kā 665 vispārējās un profesionālās izglītības iestādes. Projekts veicina ilgtspējīgu sadarbību starp pašvaldību, skolu, pedagogiem, atbalsta personālu un vecākiem, lai laikus pamanītu skolēnus, kam ir risks mācības pārtraukt, un sniegtu personalizētu atbalstu. Pedagogi var pilnveidot prasmes. Ir izstrādāti metodiskie līdzekļi un izveidota datu bāze, kurā valsts, pašvaldība un izglītības iestādes apmainās ar informāciju par riska skolēniem, par to, kas darīts un kādi ir rezultāti. Tas sniedz pilnvērtīgas ziņas un ļauj izvērtēt šī darba efektivitāti.
Projekts atbalsta arī jauniešu ierosmes, kā par problēmu ar mācību pārtraukšanu runāt jauniešu vidū. Svarīgi ir laikus pamanīt problēmas un rīkoties. Pašvaldības sniedz individuālu atbalstu tiem, kuri mācības varētu pārtraukt naudas trūkuma dēļ, piemēram, tiek kompensēti izdevumi par transportu, ēdināšanu, dienesta viesnīcu u.c. Tomēr galvenais ir nevis īslaicīga finansiālā palīdzība, bet gan ilgstoši atbalstoša un iekļaujoša vide ikvienam skolēnam.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Pievieno jaunu komentāru:

Lūdzu autorizējies, lai komentētu.
Aicinājums
Ja jums ir interesanta informācija par kādu notikumu (vai jau notikušu, vai gaidāmu), dodiet ziņu mūsu portāla redakcijai: redakcija@kurzemnieks.lv.
Aptauja
Vai esat gatavs atbilstoši šī brīža apstākļiem taupīt:
pilnībā gatavs un jau dzīvoju taupīgāk, ierobežojot ikdienas tēriņus,
vēl nezinu, kur un kā ietaupīt,
nepieņemu situāciju un to, ka tagad ikdienā no kaut kā jāatsakās,
taupīt negrasos,
neesmu domājis par šo jautājumu.